HITEC
2012-09-11 13:16
A  A  A

Nadmierny trening = Rabdomioliza!

Nadmierny trening = Rabdomioliza!

Rabdomioliza to proces rozpadu tkanki mięśniowej na skutek nadmiernego wysiłku przy którym dochodzi do "wylania się" treści komórek mięśniowych i dostania się ich zawartości do krwioobiegu. Połączenie skurczu mięśnia z sytuacją gdy znajduje się on w stanie rozciągniętym powoduje zwiększone napięcie błon komórkowych i w efekcie ich pękanie. Gdy błona komórkowa pęka, to co zwykle znajduje się w komórce trafia do krwi. Jest to głównie potas i mioglobina. Do uszkodzonych komórek wnikać natomiast zaczynają sód i wapń stając się wkrótce przyczyną bardzo bolesnego swędzenia, tak bolesnego że wymaga operacyjnego otwarcia błon mięśniowych aby zredukować ból przez obniżenie ciśnienia.

Rabdomioliza - obserwowana po raz pierwszy w czasie II wojny światowej wśród ofiar niemieckich bombardowań Londynu a obecnie obserwowana głównie wśród sportowców. Najświeższe przypadki obejmują gracza w rugby który spędził dwa dni w szpitalu w wyniku intensywnego treningu przysiadów, piłkarza który po ósmej serii stumetrowych sprintów stracił przytomność i również trafił do szpitala oraz wysokiej klasy maratończyka który zmarł w niedługim czasie po ukończeniu biegu w bardzo dobrym czasie.
Wszystkie te przypadki łączy przekroczony 3-4 krotnie poziom potasu i mioglobiny we krwi oraz zaburzenia akcji serca.

Gdyby do krwi dostawał się sam potas, jego nadmiar mógłby być usunięty przez nerki, niestety nadmiar wydostającej się mioglobiny rozkłada się w nerkach i uszkadza je. Nadmiar potasu nie znajdujący ujścia wkrótce może doprowadzić do arytmii serca i zgonu.

Rabdomioliza dotyczy zarówno całkowitych nowicjuszy jak i elity sportowców. Pojawia się najczęściej wtedy gdy albo od razu zaczynamy ćwiczyć ze zbyt wielką intensywnością albo gdy powracamy do bardzo intensywnych ćwiczeń po długiej przerwie. Pojawieniu się rabdomioliza sprzyja konsumpcja alkoholu, uzywanie narkotyków oraz niektórych leków na obnizenie poziomu cholesterolu we krwi. Ponadto, ćwiczenie w trakcie lub tuż po intensywnych infekcjach wirusowych, w bardzo wysokich temperaturach i wilgotności oraz odwodnienie w trakcie ćwiczeń.

Co ciekawe, rabdomioliza występuje tylko u dwóch gatunków - u koni i u ludzi, przy czym u ludzi wyłącznie u mężczyzn. Brak rabdomiolizy u kobiet tłumaczy się mniejszą masą mięśniową, lepszą gospodarką cieplną i rolą estrogenu we wzmacnianiu i stabilizacji błon tkanki mięśniowej.

Rabdomioliza jest dosyć podstępna gdyż w jej lekkich przypadkach nie odczuwamy żadnego bólu. Sygnałem który powinien spowodować natychmiastowe udanie się do szpitala jest zdecydowanie ciemna barwa moczu po wysiłku świadcząca o obecności mioglobiny w nerkach. Należy również pamiętać o tym, że nigdy nie stosujemy w takich przypadkach okładów gorących a jedynie okłady z lodu. Ciepło bowiem w przypadku rabdomiolizy przyspieszy jedynie śmierć naszych mięśni, lód natomiast może ją powstrzymać.

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM

TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM ...czytaj dalej »
TRENING SPARTAKUSA z AKOPEM SZOSTKIEM
2013-04-26

Czas napięcia mięśniowego

Omawiamy metody 2-1-2 i 3-1-2. ...czytaj dalej »
 Czas napięcia mięśniowego
2013-02-19

Poranny trening

Poranny trening to jedna z najprostszych i najskuteczniejszych, a jednocześnie lekceważonych metod regeneracji. ...czytaj dalej »
Poranny trening
2013-02-19
Powiązane artykuły
Poprawiamy słabe punkty

Poprawiamy słabe punkty

Dowiedz się jak poprawić słabsze punkty w sylwetce.
2013-02-18 16:07
Trening dla różnych typów budowy

Trening dla różnych typów budowy

To, że dany plan podziałał na jedną osobę nie znaczy, że podziała na drugą . W tym artykule omówię plan treningowy dla każdego typu sylwetki
2013-02-18 14:56
Aeroby na masie

Aeroby na masie

Czy jest sens?
2013-02-18 13:03
Jak polepszyć klatkę piersiową?

Jak polepszyć klatkę piersiową?

Wciąż pracujesz nad swoją muskulaturą? Marzy Ci się doskonale wyrzeźbiona klatka piersiowa? Dowiedz się w jaki sposób można polepszyć wygląd
2013-02-18 10:02
Trening na rzeźbę

Trening na rzeźbę

A więc nic innego jak etap redukcji tkanki tłuszczowej, ponieważ w tym okresie nasza sylwetka staję się zgrabniejsza. Rzeźbienie mięśni jes
2013-02-15 12:20
Ćwiczenia jednostawowe i wielostawowe.

Ćwiczenia jednostawowe i wielostawowe.

Jeżeli nasz trening ma charakter intensywny, to niezależnie od tego, jakie ćwiczenia wykonujemy, mięśnie i tak są stymulowane do rozrostu. T
2013-02-12 14:40
Optimized Volume Training! (OVT)

Optimized Volume Training! (OVT)

Trening opracowany przez Christana Thibaudeau’a .
2013-02-12 11:36
Ćwiczenia na nogi – pozycja siedząca

Ćwiczenia na nogi – pozycja siedząca

Ćwiczenia wszystkich partii ciała są bardzo ważne, a zginanie nóg w pozycji siedzącej i leżącej jest istotne dla każdego kulturysty, gdyż ro
2013-02-07 15:58
Crossfit

Crossfit

CrossFit to trening wytrzymałościowo-siłowy, którego celem jest uzyskanie lepszej sprawności fizycznej całego organizmu. Koncentruje się na
2013-02-07 13:41
Ćwiczenia wzmacniające

Ćwiczenia wzmacniające

Mając skakankę i taśmę oporową możesz prowadzić trening wzmacniający układ sercowo-naczyniowy, tak jak na sali gimnastycznej. Możesz to robi
2013-01-30 15:52
Wysokie ciśnienie krwi a sport

Wysokie ciśnienie krwi a sport

Wysokie ciśnienie krwi czyli hipertensja. Zalicz się je już do standardowych chorób cywilizacyjnych. Właśnie wśród sportowców, uprawiających
2013-01-30 14:45
Antoine Vaillant - trening pleców

Antoine Vaillant - trening pleców

Zawodnik zaczyna przygotowania do swojego debiutu na zawodach The New York Pro.
2013-01-30 13:14
Czy jest nam potrzebny osobisty trener?

Czy jest nam potrzebny osobisty trener?

Certyfikowani osobiści trenerzy zapewnią dobrą organizację ćwiczeń oraz pomogą rozwinąć styl życia, który będzie sprzyjał twojemu zdrowiu. C
2013-01-23 13:10
Sposoby na jeszcze lepszy trening!

Sposoby na jeszcze lepszy trening!

Prezentujemy Wam zasady, które sprawią, że treningi staną się bardziej efektywne. Pomogą w szybszym zbudowaniu masywnej sylwetki.
2013-01-22 14:09
Techniki treningowe- oddychanie

Techniki treningowe- oddychanie

Oddychanie jest jednym z czynników decydujących o sukcesie w dyscyplinach wytrzymałościowych i w sportach walki. Jak to jest w sportach siło
2013-01-22 10:06
Redakcja Sportowa MuscleInfo.pl
ul.Przemysłowa 60, 43-100 Tychy
email: [email protected], [email protected]